De Fordson Major E27N met Perkins P6 dieselmotor

Na een aantal jaren verzamelen van folders en boeken, werd het ook tijd om een echte oldtimer te kopen. In de jaren tachtig werd een eerste Fordson Major E27N gekocht, in Nederland ook wel de "Blauwe Reiger" genoemd. Dit was een petroleum / benzine uitvoering en nog in prima staat. Echter de trekker voldeed nog niet echt aan de verwachtigen. Het geluid van zo'n bezinemotor was toch niet zo mooi als dat van een 6-cylinder dieselmotor. Na een aantal jaren werd er dan ook opnieuw gezocht naar een Blauwe Reiger maar nu met een Perkins dieselmotor. Uiteindelijk werd onderstaande Fordson Major E27N met Perkins P6 dieselmotor gekocht en werd de benzine versie weer verkocht. Deze uitvoering is geen alledaagse verschijning meer en wordt momenteel in oude glorie hersteld.

De ongerestaureerde Blauwe Reiger.... ....zo moet het eindresultaat worden....

Na de aankoop bleek de motor grijze motorolie te bevatten, dat was even schrikken. Na een paar keer olie verversen en het carter te hebben schoongemaakt bleek het achteraf een condens probleem te zijn geweest. De trekker had iets te lang stilgestaan na gedane arbeid. Het volgende probleem waren de accu's. De P6 uitvoering heeft een rechthoekig dashbord met aan beide zijden een lange smalle accu. Deze accu's zijn echter nergens meer te koop. Wie weet waar deze accu's te koop zijn, laat het ons weten! Als tussenoplossing zijn de accubakken verbreed, waardoor "standaard" accu's gebruikt kunnen worden.

Accubakken, plaats voor twee smalle accu's. Perkins embleem wachtend in de kast.


Nederlandse folder van P6 uitvoering. Engelse folder van Perkins P6 (TA) motor. Engelse folder voor het conversiepakket.


Terug